За сприяння Міністерства освіти і науки України у межах національної кампанії «Класний вчитель» серед українців проводилось опитування шляхом анонімного анкетування, в якому взяли участь батьки школярів та педагоги щодо їхніх очікувань від сучасних вчителів.
В опитуванні взяли участь 642 респонденти з усіх областей України. Вони повинні були сформувати портрет ідеального педагога, обравши компетентності, якими він має володіти.
Українці вважають, що гарний вчитель має розуміти, поважати та надихати дітей, бути відкритим до спілкування, вміти знаходити підхід до кожного учня, мотивувати до навчання та розкриття потенціалу школярів. Опитані батьки також зауважують на рівному ставленню до всіх учнів.
На думку батьків ідеальний вчитель має володіти наступними компетентностями:
За результатами оцінювання рівня впливу кожного учасника освітнього процесу на запровадження нових стандартів навчання більшість респондентів вважають вчителів найбільш важливими учасниками освітнього процесу, які відіграють головну роль у впровадженні новітніх стандартів. На другому місці розташувалися адміністрації шкіл. Найменший вплив мають батьки учнів та представники громадськості.
Під час опитування респонденти мали також надати оцінку важливості завдань, які стоять перед закладами загальної середньої освіти. Тут думки батьків та вчителів збіглися. В пріоритеті має бути організація безпечного та комфортного освітнього середовища. Другим критерієм є психологічний розвиток дітей, які мають отримувати задоволення від навчального процесу. Далі респонденти називають соціалізацію дітей та формування громадських компетентностей, розвиток комунікабельності, вміння працювати в команді, лідерських здібностей, опанування знань з предметів.
Учасники опитування мали визначити затребувані компетентності вчителя, залежно від завдань, які перед ним стоять. Респонденти-педагоги зазначили, що головним для вчителів є забезпечення комфортних та безпечних умов перебування учнів в школі (74%). На думку батьків - це турбота про здоров’я та емоційний стан учнів (63,3%).
Для розкриття потенціалу учнів на думку респондентів вчитель в першу чергу має володіти вмінням заохочувати учнів до здійснення пізнавальної (дослідницької) діяльності. Він має орієнтуватись на вікові та індивідуальні особливості дитини, творчо підходити до навчального процесу, сприяти ефективній взаємодії дітей в колективі.
В освітньому середовищі немає місця булінгу та конфліктам. Для запобігання їх проявам вчитель має поважати дитину, володіти навичками профілактики таких проявів та вміти розв’язувати конфлікти, коли їх вже неможливо уникнути.
Для налагодження партнерських відносин з усіма учасниками освітнього процесу, педагог на думку респондентів має бути комунікабельним, терплячим, відповідальним, вміти розв’язувати конфліктні ситуації.
Головнішими навичками вчителів у контексті впровадження інновацій у навчальному процесі респонденти називають прагнення до саморозвитку, готовність до змін та застосування творчого підходу у викладанні.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном