Впродовж останніх трьох років освітня галузь стикається з безліччю викликів спочатку спричинених пандемією короновірусної інфекції, а наразі військовою агресією, що змушує трансформувати освітній процес, а всіх його учасників адаптуватися до вимушених змін.
Не зважаючи на воєнний стан, 1 вересня в усіх закладах освіти розпочався новий навчальний рік. В той самий час з урахуванням без пекової ситуації навчання відбувається в різних форматах: очно, змішано та дистанційно, кожен з яких передбачає певні вимоги щодо організації, аби бути не лише безпечним, а і якісним.
Державна служба якості освіти підготувала рекомендації щодо організації якісного змішаного навчання.
Змішане навчання – це навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом учителя, а інша – у самостійній роботі з електронними ресурсами.
Існує кілька варіантів «змішування»:
Найбільш застосованою в Україні наразі є практика поєднання очної форми із дистанційною.
Моделі «змішаного навчання»
1. Ротаційна модель
Суть цієї моделі полягає у так званій «ротації» учнів у школі. Відбувається також і «ротація» видів діяльності учнів – онлайн і офлайн.
Різновидом цієї моделі є робота за технологією «Перевернутий клас», коли учні частину матеріалів опрацьовують самостійно, а у класі обговорюють дискусійні питання, чи консультуються з учителем, або вивчають наступну частину матеріалу. Саме таку модель сьогодні реалізує більшість шкіл в Україні, які обрали змішаний формат навчання.
2. Гнучка модель
У цій моделі учні працюють за індивідуально налаштованим графіком переважно онлайн, а учитель є інструктором, який координує їхню діяльність та надає консультації. Причому консультації вчитель може надавати як очно, так і онлайн у синхронному режимі.
Таку модель часто обирають школи дистанційного навчання. Деякі школи в Україні, здебільшого у сільській місцевості, також реалізували таку модель під час пандемії та активної фази військових дій (у відносно безпечних регіонах).
3. Особистісно орієнтована модель
Передбачає навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями (учні навчаються очно, а паралельно працюють із зовнішніми електронними ресурсами, онлайн-курсами). Така модель може використовуватися для поглибленого вивчення окремих предметів, у разі поєднання очної та екстернатної, очної та мережевої або інших форм здобуття освіти.
4. Модель збагаченого віртуального середовища
Модель передбачає основну роботу в режимі онлайн за розробленими дистанційними курсами. Водночас учень може відвідувати окремі уроки (якщо ця модель застосовується індивідуально), або ж для учнів усього класу проводяться окремі уроки (наприклад, на початку та в кінці вивчення теми, для захисту проєктів, обговорення окремих тем).
Така модель буде корисною громадам, де внаслідок воєнних дій школа зруйнована або пошкоджена, однак є обладнаний цифровий хаб чи інші приміщення, які можуть використовуватись для проведення окремих занять з учнями.
У ситуації, коли у школі є потреба і можливість організувати змішане навчання, необхідно визначитися з моделлю або моделями, за якими заклад буде працювати.
Законодавство не передбачає змішаної форми здобуття освіти як такої, тож якщо у школі організоване змішане навчання, то форма здобуття освіти є очною з використанням технологій дистанційного навчання.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном