Наприкінці грудня 2020 року був ухвалений новий професійний стандарт вчителя. У створенні нормативу брали участь педагоги, керівники закладів освіти, фахівці, які готують вчителів та проводять сертифікацію, представники громадських організацій.
Які зміни чекають на вчителів з введенням нового професійного стандарту розповіли державна експертка експертної групи з питань нормативно-правового забезпечення директорату шкільної освіти МОН Ніна Сторчак та перша заступниця директора Українського інституту розвитку освіти Наталя Софій для порталу НУШ.
Як уточнюють експерти, професійний стандарт є важливими документом, відповідно до якого вчителів не просто приймають на роботу та перевіряють відповідність займаній посаді. Він має регулювати основні напрямки для професійного розвитку педагогів.
Наразі розробник професійного стандарту працюють над створенням брошури, в якій детально описуються та роз’яснюються всі його положення. Публікація має з’явитися навесні 2021 року.
Що змінить професійний стандарт вчителя?
1. Підготовка майбутніх вчителів
Під час розроблення та вдосконалення програм щодо підготовки педагогів за основу слід брати професійний стандарт, в якому визначені нові підходи до змісту професійної діяльності вчителів. Експерти зауважують, що в закладах освіти має вже зараз здійснюватись наповнення дисциплін згідно з новим профстандартом педагога.
2. Підвищення кваліфікації вчителя
Новим професійним стандартом вчителя чітко визначені компетентності педагога, як загальні, так і професійні. Їхні назви та характеристики повинні використовуватися при розробленні програм підвищення кваліфікацій.
Так вчитель матиме змогу при перегляді програм підвищення кваліфікації, що оприлюднюються на сайтах центрів професійного розвитку, реально оцінити рівень послуг, що надаються, з урахуванням їхньої орієнтації на освітні стандарти, профстандарт, рекомендації МОН тощо.
3. Підвищення кваліфікації працівників центрів професійного розвитку та ІППО
В межах фінського проекту «Навчаємось разом» відбудеться онлайн-курс для працівників центрів професійного розвитку, де будуть використовуватись навчальні модулі з професійного стандарту вчителя та професійного стандарту керівника закладу освіти, після його затвердження.
Також в межах фінського проекту планується створення коротких інформаційних відеороликів із зображенням практичного застосування компетентностей. Відеоматеріали можуть надалі використовуватися під час навчання майбутніх вчителів та підвищення кваліфікації.
4. Самооцінювання педагога
Методичні матеріали, анкети та рекомендації для педагогів мають створюватись УІРО, працівниками ІППО та спеціалістами ЦПР таким чином, щоб допомогти вчителю оцінити власну діяльність.
Експерт зауважує, що під час педагогічної інтернатури молодий вчитель отримуватиме допомогу у вдосконаленні фахової майстерності. Для кожного інтерна складатимуть індивідуальну програму, яка визначатиме професійні компетентності, які слід розвивати, та напрями підтримки вчителя з боку наставника.
5. Розроблення посадових інструкцій та умови роботи
Новий Професійний стандарт вчителя має стати основою для розроблення посадових інструкцій, оскільки його положення відображають загальний обсяг його педагогічної діяльності.
Також нове положення закріплює умови праці, тому має використовуватися роботодавцями під час прийняття управлінських рішень.
Експерти наголошують, що професійний стандарт є орієнтиром для підтвердження педагогічною радою результатів неформального та інформального навчання педагогів.
Новим стандартом також передбачається здатність вчителя до збереження власного фізичного та психічного здоров’я, що разом з положеннями Плану заходів із реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в Новій Українській Школі на 2021 рік, вимагає від роботодавця створити умови для рухової активності та здорового харчування педагогічних працівників, розвивати культуру піклування про своє здоров’я.
6. Атестація вчителів
Експерти зауважують, що цього року буде змінений механізм атестації вчителів. Від тепер важливе місце займатиме опис професійних компетентностей вчителя, що мають відповідати кваліфікаційній категорії педпрацівника.
7. Сертифікація вчителів
Сертифікація вчителів, яка буде проходити цього року, орієнтуватиметься на професійний стандарт.
«Це буде відбуватися органічно, оскільки програма незалежного тестування та методика експертного оцінювання компетентностей учителів уже орієнтовані на підходи НУШ», - зауважує Ніна Сторчак.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном