Діти різного віку по-різному розуміють зміст тексту. Шкільні підручники часто містять контент, не зрозумілий для учнів, що відразу демотивує їх до вивчення нового. Навчальний текст має бути зрозумілим та написам простою мовою, легкою для сприйняття. Творці сучасних освітніх матеріалів Олена Павлик та Людмила Лисогор на порталі «НУШ» розкрили особливості читацького сприйняття дітей різного віку.
Для ефективного читання та розуміння змісту прочитаного має бути створене психологічне підґрунтя читання, що формується зі знань, когнітивних вмінь та власного досвіду.
Експерти зазначають, що мотивація до навчання є одним із ключових моментів, що впливає на запам’ятовування і тривалість утримання інформації. На розуміння тексту також впливають фізичний стан учня на момент читання – показники зору, настрій, самопочуття, а також зацікавлення та рівень навички читання. Проте на це впливають і зовнішні чинники – формат та кількість текстів, складність мови тощо.
Читабельність тексту визначає, наскільки учень відчуває труднощі під час декодування тексту й наскільки глибоко розуміє зміст інформації.
Під час проходження державної експертизи підручників визначається відповідність тексту віковим особливостям учнів, рівень його складності в той самий час не враховуються читацькі можливості дітей. Так, текст може бути зрозумілим, але складним, та потребує для розуміння перечитування декілька разів.
Експерти наголошують, що зміст тексту підручників має поступово розкривати поняття (від найпростішого до більш складних), мати чітку структуру та залучати додаткові інструменти (насамперед, візуалізацію) для пояснення понять та їхньої взаємодії. Для пояснення терміну повинно застосовуватися декілька інструментів.
Інформаційна складність оцінюється на основі психолінгвістичних можливостей читача:
Читабельність текстів визначається за допомогою різноманітних індексів, та може бути друкарською та лінгвістичною. Перше поняття включає шрифт, якість друку та паперу, кольори, контрастність тощо.
Лінгвістична читабельність залежить від кількості літер у словах, а слів у реченнях. Для дітей 6–7 років оптимальна довжина речення – 6–7 слів, для 8–14 років цей показник – 10–15 слів.
Не менш важливе значення має лексичне наповнення тексту: чи складається він зі слів, що знайомі та зрозумілі дитині відповідного віку.
Експерти пояснюють, що:
Головні правила під час вибору підручника:
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном