Головною ідеєю НУШ є компетентнісне навчання. Освітній процес передбачає не лише надання знань, а й формування вмінь використовувати їх на практиці. Невіддільною складовою повноцінного розвитку дитини є вміння нести відповідальність за власні слова та вчинки. Як розвивати громадську та соціальну компетентності в учнях розказує психологиня та консультантка в дитячо-батьківських стосунках Марина Вєжис для проєкту «Навчаємося разом: дружня школа».
НУШ ставить за мету формування в дітях молодшого шкільного віку вміння приймати рішення та бути готовим зустрітися із наслідками своєї поведінки. Дитина має розуміти, що вона сама може стати причиною змін у собі та світі. Тому навчитися відповідальності можна лише в доброзичливій атмосфері і тих стосунках, де її приймають та підтримують. Негативний емоційний досвід, коли дитину примушували щось робити, що супроводжувалося незадоволенням нею, сприятиме створенню негативних наслідків.
Насамперед варто пояснювати:
Експерт наголошує, що дорослішання — це розвиток людської істоти з повної залежності та вразливості до самостійності. Втім, відповідальність не з’являється в людини автоматично з віком: аби сформуватися, їй потрібна допомога.
Психологиня пояснює, які дії дорослих заважають розвивати відповідальність у дітей:
Як батьки можуть розвивати у дитини відповідальність?
Запитуючи у дитини про щось, не слід одразу пропонувати їй готову відповідь, якщо вона не відразу відповідає. Необхідно надати їй час для самостійного розмірковування. В процесі можна запитати: «Що їй спадає на думку?», «Чому вона так думає?».
Очікування батьків мають відповідати віку дитини. Не слід значно підіймати планку та змушувати її справлятися з власним вибором.
В процесі формування навички відповідальності важливо помічати успіхи дитини, наприклад, похвалити за правильно підібраний одяг для прогулянки, вдалий вибір продуктів в магазині тощо.
Психологиня радить грати з дітьми в гру «Вибір», яка не лише сприяє розвитку фантазії, а й формує вміння аргументовано висловлювати власну думку, пояснювати свій вибір. Для цього можна запропонувати відповісти на такі запитання:
Якщо в процесі розповіді прослідковуються певні негативні наслідки, слід пояснити дитині, до чого вони можуть привести. При цьому не можна лякати або шантажувати дитини, що змусить її захищатися та наполягати на власній думці.
Як вчителям розвивати в дітях відповідальність?
Під час навчального процесу вчителі можуть навчати учнів самостійності, відповідальності та ініціативності, надаючи їм вибір. Психологиня пропонує цікаві ідеї для педагогів молодших класів:
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном