Укр Рус

Як розвивати громадську та соціальну компетентності учнів?

14 грудня 2021 211 Друк
Як розвивати громадську та соціальну компетентності учнів?

Головною ідеєю НУШ є компетентнісне навчання. Освітній процес передбачає не лише надання знань, а й формування вмінь використовувати їх на практиці. Невіддільною складовою повноцінного розвитку дитини є вміння нести відповідальність за власні слова та вчинки. Як розвивати громадську та соціальну компетентності в учнях розказує психологиня та консультантка в дитячо-батьківських стосунках Марина Вєжис  для проєкту «Навчаємося разом: дружня школа».

НУШ ставить за мету формування в дітях молодшого шкільного віку вміння приймати рішення та бути готовим зустрітися із наслідками своєї поведінки. Дитина має розуміти, що вона сама може стати причиною змін у собі та світі. Тому навчитися відповідальності можна лише в доброзичливій атмосфері і тих стосунках, де її приймають та підтримують. Негативний емоційний досвід, коли дитину примушували щось робити, що супроводжувалося незадоволенням нею, сприятиме створенню негативних наслідків.

Підпишіться на email розсилку!

Насамперед варто пояснювати:

  • до яких наслідків призводять дії дитини — «Не бреши мені!»;
  • як це впливає на інших людей — «Це не я, це він!»;
  • як впливає його поведінка на стан здоров’я — «Які цукерки?».

Експерт наголошує, що дорослішання  — це розвиток людської істоти з повної залежності та вразливості до самостійності. Втім, відповідальність не з’являється в людини автоматично з віком: аби сформуватися, їй потрібна допомога.

Психологиня пояснює, які дії дорослих заважають розвивати відповідальність у дітей:

  • Зайва квапливість (замість «Вирішуй швидше: ти обираєш червону або синю машинку, ми поспішаємо», краще сказати «Я бачу, як важко вирішити. Вони обидві дуже гарні. Розкажи, що ти думаєш, коли дивишся на них»;
  • Завчена безпорадність (замість «Давай вже я зроблю, все одно у тебе не вийде» краще говорити: «Я бачу, що тобі потрібно більше часу, щоб впоратися з цим»);
  • Бажання влади  (замість «Спочатку переодягай піжаму, потім почисть зуби» краще говорити: «Зранку треба почистити зуби і переодягнутися. З чого ти почнеш?»;
  • Очікування ідеального результату  (замість «Ми так довго сиділи над математикою, а ти стільки помилок наробив» краще говорити: «Щось завадило тобі бути уважним в школі? Ти розгубився? Спробуймо розібратися в цьому»);
  • Самостійність як покарання (замість «Скільки разів говорила — не поспішай. І ось результат. Раз не слухаєш, сам роби свою англійську» краще говорити: «Ти дуже хотів швидше закінчити уроки, і тому букви вилазять за рядки. Я можу це зрозуміти. Однак треба враховувати лінії, коли пишеш»).

Як батьки можуть розвивати у дитини відповідальність?

Запитуючи у дитини про щось, не слід одразу пропонувати їй готову відповідь, якщо вона не відразу відповідає. Необхідно надати їй час для самостійного розмірковування. В процесі можна запитати: «Що їй спадає на думку?», «Чому вона так думає?».

Очікування батьків мають відповідати віку дитини. Не слід значно підіймати планку та змушувати її справлятися з власним вибором.

В процесі формування навички відповідальності важливо помічати успіхи дитини, наприклад, похвалити за правильно підібраний одяг для прогулянки, вдалий вибір продуктів в магазині тощо.

Психологиня радить грати з дітьми в гру «Вибір», яка не лише сприяє розвитку фантазії, а й формує вміння аргументовано висловлювати власну думку, пояснювати свій вибір. Для цього можна запропонувати відповісти на такі запитання:

  • «А що б ти обрав – жити на Марсі чи на Венері?»
  • «Ти б хотів їсти постійно лише піцу або тільки тортики?»
  • «Говорити на різних мовах чи вміти грати на різних музичних інструментах»? 

Якщо в процесі розповіді прослідковуються певні негативні наслідки, слід пояснити дитині, до чого вони можуть привести. При цьому не можна лякати або шантажувати дитини, що змусить її захищатися та наполягати на власній думці.

Як вчителям розвивати в дітях відповідальність?

Під час навчального процесу вчителі можуть навчати учнів самостійності, відповідальності та ініціативності, надаючи їм вибір. Психологиня пропонує цікаві ідеї для педагогів молодших класів:

  • яку частину завдання ти/ви хотів/хотіли б зробити
  • обери, з ким би ти хотів попрацювати над цим завданням;
  • цей проєкт має три варіанти: можна намалювати, написати або зробити колаж;
  • у нас попереду три завдання і виконати їх можна в будь-якому порядку — з якого почнемо?
  • якщо впорався з завданням раніше, можеш сісти на килимку, вибрати книжку й почитати її або помалювати.
Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Опитування
Як ви оцінюєте роботу Шкарлета С.М.
Голосувати

Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача