Щоб зрозуміти, як використовують штучний інтелект в українських ЗЗСО сьогодні та які перспективи мають відповідні інструменти в майбутньому, Projector Creative & Tech Institute та Мала академія наук України за підтримки дослідницької компанії Factum Group Ukraine провели всеукраїнське дослідження. Його організували за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України.
Опитування проводилося онлайн та тривало протягом вересня-жовтня 2023 року. У ньому взяли участь понад 3 тисячі українців. Серед них 1747 учителів та 1443 школярі (учні 8-11 класів). Анкети розповсюджували через базу розсилки Малої академії наук України та партнерських освітніх організацій, а також на сторінках організаторів дослідження і Міністерства освіти та науки України у соцмережах.
Отримані результати спираються на досвід використання ШІ в освітньому процесі або його відсутність серед опитаних учасників. Так, практично всі опитані вчителі чули про сервіси ШІ. Водночас 7 із 10 користувалися принаймні одним із них за останні пів року. Загалом 76% опитаних учителів хоча б раз користувалися ШІ — половина з них мала позитивний досвід взаємодії. Кожен другий учитель вважає, що ШІ змінить освітній процес у найближчі роки.
Освітяни зазначають, що використовують сервіси ШІ для підготовки до занять, створення тестів для домашнього завдання, під час проведення уроків, а також для перевірки знань учнів і навіть у позакласній роботі. Активно інструменти ШІ на уроках використовують як учителі точних дисциплін (інформатики, фізики, математики), так і гуманітарних — англійської мови, зарубіжної літератури, історії та української мови.
37% вчителів так чи інакше вже залучали школярів до використання ШІ, а 49% планують зробити це в майбутньому. Натомість у блоці анкети про бажання радити технологію іншим, 39% опитаних не планують напряму рекомендувати учням використовувати ШІ в навчанні.
Найпопулярнішим сервісом штучного інтелекту (ШІ), з яким добре знайомі обидві аудиторії, очікувано став ChatGPT. Водночас учні частіше за вчителів відзначали, що знайомі з цим сервісом. Другим популярним серед опитаних є інструмент ШІ від проєкту «На Урок». Про цей сервіс знають 49% опитаних учителів та 35% учнів. І педагоги, і школярі значно менше обізнані з такими відомими міжнародними сервісами ШІ: Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI та Stable Diffusion.
Школярі, які взяли участь в опитуванні, продемонстрували вищий рівень обізнаності про ШІ та його використання в освітньому процесі, ніж учителі. 91% опитаних школярів знають про ШІ-сервіси, а 85% — хоча б раз їх використовували, третина з них робить це мінімум щотижня. 6 із 10 учнів уже використовували сервіси ШІ для підготовки домашнього завдання. Також приблизно 40% зазначають, що використовували ШІ в роботі на уроках (зокрема, для виконання самостійних робіт).
В окремих анкетах діти анонімно зізнавалися, що користуються інструментами ШІ для списування, здебільшого для підготовки завдань із гуманітарних дисциплін. У порівнянні з іншими — ця мета використання ШІ серед учнів посідає останнє місце за популярністю. Крім цього, деякі діти пояснюють, що штучний інтелект допомагає генерувати текстові заголовки або ідеї, якими вони надалі користуються для власної творчої роботи. Також ШІ помічний під час конспектування та уточнення даних, які було упущено на уроці, що, на думку дітей, значно економить їхній час. Окрім навчання, учні використовують ШІ для систематизації інформації, саморозвитку, пошуку ідей тощо.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном