Вміти писати твори має кожен учень, проте не всі діти люблять та вміють це робити.
Як заохотити школярів писати твори? - про це пише 24 канал.
Написання твору – це творчий процес, але учні наперед знають тему і структуру чергового твору.
Тому читайте 5 вправ, за допомогою яких можна навчити учнів творчо переосмислювати навчальний матеріал, аналізувати його, робити лаконічні акценти та розвинути творче мислення.
За кожною світлиною минулого прихована реальна історія, а люди, які на ній зображені, мали свою неповторну долю. Вони про щось мріяли, ставили собі цілі та сподівалися на краще.
Запитайте в учнів, за яких обставин було зроблене фото, як ставляться одне до одного ті, хто на ньому зображений? Нехай школярі пофантазують.
Принцип виконання завдання: підготуйте одну або декілька ретросвітлин та запропонуйте учням, орієнтуючись на візуальні образи, спробувати відтворити чи вигадати власну історію про тих, хто на ній зображений.
Також у такому форматі можна запропонувати учням написати твір про біографію певної видатної особистості – письменника, поета, художника тощо. За яких часів було зроблене фото? Що відбувалося у житті цієї людини у зазначений період тощо.
Фото: Святковий вертеп митців в одній з львівських квартир
Для орієнтовних підказок при написанні твору можна поставити кілька навідних запитань:
Де була зроблена світлина?
Хто ці люди, що на ній зображені, звідки вони?
Які між ними стосунки?
Про що вони думають, переживають, яким життям живуть?
Як у майбутньому склалася доля героїв зі світлини?
Хороша книга після публікації не залишає байдужими читачів чи літературознавців. Згодом з'являються відгуки, коментарі та критика. Їх написання – важка робота, яка потребує глибокого розуміння твору.
Школярі можуть спробувати себе у цій ролі. У такий спосіб написання твору перетвориться зі звичайного переказування змісту тексту на його аналітичне переосмислення.
Принцип виконання вправи: оберіть певний програмний твір чи фільм та запропонуйте учням уявити себе у ролі експертів-критиків, написавши аналітичний відгук чи рецензію з професійним обґрунтуванням. Такі вправи можуть розпалити в учнів творчий азарт і закохати їх у написання творів.
Написати твір, що складатиметься чітко зі ста слів – це не зовсім легке завдання, хоча так здається на перший погляд.
Принцип виконання вправи: оберіть тему та запропонуйте учням написати твір зі ста слів. Обов'язкова умова – твір має зберігати структуру та виражати закінчену думку. Для ускладнення можна запропонувати використовувати певні вирази, фразеологізми, слова у переносному значенні та інше.
Щоб упоратися, учні мають бути лаконічним та водночас точними у висловлюваннях. Під час написання твору у такому форматі школярі вчаться чітко висловлюватись та дотримуватись структури.
4. Влучний заголовок
Заголовок чи назва – це практично 50% успіху будь-якої книги, твору чи назви фільму. Часом журналісти, письменники та сценаристи витрачають години, щоб дібрати максимально влучний варіант.
Принцип виконання вправи: запропонуйте учням вигадати власні назви програмних чи загальновідомих оповідань відповідно до запропонованої стилістики.
Потім проведіть змагання класу чи окремих команд – кожен зачитує свою версію, а клас має здогадатися, про який саме твір йде мова. Обов'язкова умова – заголовок має максимально точно передавати зміст твору, при цьому не може містити імена його головних героїв.
5. Творче переосмислення
Такий прийом дозволить учням потренуватись у створенні різних форм літературної творчості. Виконання такої вправи дозволить школярам навчитися сприймати та оцінювати одну ситуацію під різним кутом зору.
Принцип виконання вправи: візьміть певний текст чи сюжет фільму та запропонуйте учням переписати його в іншому стилі. Наприклад, відому сцену з мелодрами представити як комедію, зберігаючи сюжет. Або класичний вірш переписати як новинний репортаж чи переосмислити його у формі есе та інше.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном