Velykzhanina, D. (2018). Життєва компетентність підлітків: сутність та особливості формування в умовах загальноосвітнього навчального закладу, Social Work and Education, Vol. 5, No. 1., pp. 88-102.
Анотація
У статті висвітлено пріоритетність реалізації та концептуальні ідеї компетентнісного підходу до освіти в Україні. Обґрунтовано актуальність формування життєвої компетентності підростаючого покоління в умовах сучасності. Результатом наукових розвідок виступає спроба розкрити сутність дефініції «життєва компетентність підлітків» як усвідомленого ними комплексу особистісних характеристик й здатностей щодо вияву відповідальної, самостійної, соціально зрілої поведінки в межах свого вікового розвитку; визначення першочергових та другорядних життєвих цілей і перспектив з розробкою варіативних планів їх досягнення; провадження власної життєдіяльності в контексті безперервного самовдосконалення як ключового сегменту особистісного розвитку. Окреслено соціально-педагогічний потенціал загальноосвітнього навчального закладу щодо створення комфортних умов для розвитку й становлення особистості кожного учня, формування ключових компетентностей для життя підлітків. Визначено необхідність концентрації педагогічних зусиль й організації соціально-педагогічної роботи з підлітками у школі за такими напрямками, як: сприяння їх позитивній соціалізації; формування потреби у безперервній самоосвіті, самореалізації в різних сферах життя, умінь обирати цілі, розробляти плани їх досягнення, здатності вирішувати життєві задачі різної складності; розвиток критичного мислення, самостійності, конкурентоспроможності, соціальної активності, ключових життєвих компетентностей. Зосереджено увагу на потребі професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема соціальних педагогів, до роботи з підлітками в умовах орієнтації сучасної школи на розвиток життєвої компетентності особистості дитини. Виділено технології соціально-педагогічної діяльності з підлітками в школі, які сприятимуть як формуванню життєвої компетентності молодого покоління, так і успішній реалізації компетентнісного підходу в освіті в цілому.
Ключові слова:
компетентність; життєва компетентність; підліток; загальноосвітній навчальний заклад; компетентнісний підхід до освіти; соціально-педагогічна діяльність; професійна компетентність соціальних педагогів.
Получайте актуальную информацию об образовании в Украине и за рубежом