Пошук по сайту

Якою буде зарплата вчителів? Та чому нам необхідна реформа оплати праці педагогів?

Освіта в Україні

Освіта за кордоном

 З січня 2021 року педагогам збільшать заробітну плату. 

Чому потрібно змінити систему оплати праці та як нараховують зарплату вчителям в інших країнах — розповідає Ольга Головіна у матеріалі для “Нової української школи”.

Якою буде заробітна плата вчителів у прийдешньому році?

Проектом закону “Про Державний бюджет України на 2021 рік” планується виділити на освіту 173,8 млрд гривень. Це на 34 млрд гривень більше, ніж у нинішньому році.

З 2021 року зарплата вчителям буде нараховуватися за першим тарифним розрядом, який тепер більший прожиткового мінімуму.

У проекті Держбюджету передбачено, що посадовий оклад працівника першого тарифного розряду в 2021 році змінюватиметься двічі: з 1 січня – на 2 670 грн та з 1 липня – 2 893 грн. Так, з січня 2021 року розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників бюджетної сфери, в тому числі й галузі освіти й науки, збільшаться на 20%, а з липня – ще на 8,3%.

МОН повідомляє, що з 1 вересня 2020 року зарплати вчителів вже зросли на 5,8%.

Як саме збільшиться зарплата педагогів?

  • Для молодого вчителя: з вересня 2020 ставка становить 4 050 грн ( це з розрахунку 18 годин на тиждень без категорії та стажу роботи). З січня ставка підвищиться до 4 859 грн, а з липня – до 5 265 грн.

  • Для вчителя І категорії: з вересня 2020 року ставка становить 5 051 грн. З січня 2021 року ставка збільшиться до 6 061 грн, а з липня – до 6 567 грн.

  • Для вчителя вищої категорії: з вересня цього року оклад становить 5 385 грн. Із січня 2021 року він становитиме 6 461 грн, з липня – 7  001 грн.

Залишається надбавка за вислугу років: близько 20%, для молодих учителів – 10%. За престижність праці: 5–30 %. Та інші доплати: винагорода за сумлінну працю, кошти на оздоровлення тощо.

Як має розподілятись освітня субвенція?

Зарплата кожного вчителя в Україні дуже залежить від рішень на місцевому рівні – від надбавок.

“Формула розподілу освітньої субвенції стосується саме засновників – органів місцевого самоврядування. Рішення про конкретну зарплату конкретного вчителя в конкретній школі залежить і від мерії, і від директора школи”, – каже експерт Костянтин Гаврилов.

“Деякі з них обов’язкові, деякі – на розсуд засновника. Хочуть – платять, хочуть – ні. МОН на це впливати не може. Наприклад, надбавка за престижність – від 5 до 30%. Місцева влада сама вирішує, як і в якому розмірі їх виплачувати.

Наприклад, перші пів року місцева влада може платити всім учителям по 30%. Потім чиновники можуть сказати: “У нас закінчилася субвенція” і звинувачувати центральну владу у браці коштів. Мовляв, у вас погані розрахунки субвенції. А по факту вони не розраховують на свої можливості”, – пояснює Ігор Островський.

При цьому, субвенція завжди дає кошти із запасом.

“Її обраховують за вищою категорією, а її насправді на місцях мають в середньому 50% учителів. Коли місцева влада каже, що грошей не вистачає, у більшості випадків там просто нераціональна мережа шкіл і класів“, – зазначає Ігор Островський.

Чому нам необхідна реформа оплати праці педагогам?

Костянтин Гаврилов каже, що треба більше зосереджувати увагу суспільства не на підвищеннях зарплати вчителям, а на реформуванні системи заробітної плати загалом.

“В українських кабінетах немає повного розуміння, що це має бути реформа системи оплати праці, а не просто ще одне підвищення”.

Адже на зарплату вчителів виділяють щороку чималі кошти. Минулоріч субвенція становила 79,1 мільярдів гривень. На 2021 рік вона складатиме 102,5 мільярди.

Як нараховують оплату вчителям в Польщі, Литві, Естонії та скандинавських країнах?

У скандинавських країнах інша система фінансування освіти. Децентралізація там відбулася давно.

“У них немає поняття, аналогічного до субвенції на освіту. Там 100% податку на доходи фізичної особи йдуть у бюджет органу місцевого самоврядування, де людина проживає. Також у тих країнах доволі високі податки – 30–40%. Усі доходи – офіційні, тому суми, якими оперують органи місцевого самоврядування у Швеції, Данії чи Фінляндії, суттєві. Вони можуть дозволити собі фінансувати свої школи на 100%”, – каже Костянтин Гаврилов.

Рішення про рівень зарплати того чи іншого вчителя ухвалює директор під час підписання контракту. Молодий учитель може отримувати набагато більше, ніж учитель з багаторічним стажем. Просто тому, що цей учитель більше знає і вміє.

У Польщі, Литві та Естонії вчителі працюють за контрактами, в яких прописана зарплата. Вона однакова щомісяця, і на премії йде не більше 5–10%.

“Там немає поняття 18-ти годин на тиждень (ставка для вчителя в Україні, – ред.). За умовами контракту, вчитель працює 38–40 годин. З них 18–20 – це викладання, а решта може бути на класне керівництво, підготовку до уроків, батьківські зустрічі, проєктну діяльність тощо. Тобто, вчитель підписав контракт і знає, яка в нього заробітна плата”, – зазначає Гаврилов.

В Україні ж навпаки: ставка – це мала частина зарплати, а решта варіюється щомісяця.

“У нас учитель не може отримувати одну й ту ж зарплату кожен місяць. Це завжди сюрприз. Директори ж ділять навантаження – скільки уроків кому дістанеться. Як результат, часто на місцях йде ворожнеча за години, оскільки від цього залежить зарплата”, – каже Ігор Островський.  

Теги:
Читайте також:

"Скільки вчителів початкової школи пройшли сертифікацію?"

"МОН: учасникам освітнього процесу надаються пільгові умови страхування від коронавірусу"

"Випускники можуть бути звільнені від складання ДПА у формі ЗНО"

Коментарі {0}

Чтобы оставить свой комментарий, необходимо зарегистрироваться.

Опитування
Як ви оцінюєте роботу Шкарлета С.М.
Інші новини