29 грудня 2020 року був затверджений Професійний стандарт вчителя, в якому визначені головні вимоги для вчителів початкової школи та вчителів-предметників щодо основних трудових функцій та умов праці, встановлені єдині вимоги до їхніх загальних та фахових компетентностей відповідно до кваліфікаційної категорії, а також умови допуску до роботи.
Під час роботи над створенням стандарту для українських педагогів вивчався міжнародний досвід. До уваги брались професійні стандарти вчителя тих країн, де спостерігається висока якість підготовки педагогів, ефективна кадрова політика та високий рівень успішності учнів, про що зауважують автори стандарту на порталі НУШ.
Освітні експерти розділили країни на три категорії відповідно до професійних якостей вчителів:
Під час створення українського професійного стандарту до уваги брались напрацювання та досвід Чехії, Австралії та Великої Британії. Метою створення документу є не лише перелік професійних компетентностей відповідно до трудових відносин, а й настанови для вчителів задля можливості їхнього подальшого розвитку, самовдосконалення та професійного зростання.
Професійний стандарт вчителя Чехії розрахований на різні цільові категорії користувачів: вчителі, батьки, учні та громадськість. В ньому передбачено чотири етапи кар’єрного зростання педагога:
Чеський професійний стандарт вчителя формується на чотирьох напрямках розвитку: професійна етика, само ідентифікація вчителя в освітньому середовищі, взаємодія педагога з учнями, співпраця з іншими учасниками навчального процесу.
Професійний стандарт вчителя Австралії окреслює вміння, навички, знання, практичну та професійну діяльність вчителя, яка спрямовується на учнівську успішність. Документом передбачений чотирирівневий підхід до формування компетентностей у педагога:
У Великій Британії становлення кожного етапу кар’єри вчителя відбувається відповідно до окремого професійного стандарту: для молодого фахівця, асистента вчителя, кваліфікованого педагога, досконалого вчителя, вчителя-методиста, директора школи.
Професійні стандарти в країнах постійно переглядаються та оновлюються з урахуванням вимог сучасності. Зміни формуються на результатах досліджень міжнародних світових організацій ОЕСП, ЮНЕСКО, Світового банку.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном