Укр Рус

Які вимоги до вчителів від адміністрації закладу чи батьків є незаконними: пояснення експертів

12 січня 2022 1263 Друк
Які вимоги до вчителів від адміністрації закладу чи батьків є незаконними: пояснення експертів

Головне завдання педагога полягає у навчанні та вихованні учнів з урахуванням специфіки навчального предмета. Однак цього вчитель здійснює роботу, яка не передбачена посадовою інструкцією чи трудовим договором, але є вимогою адміністрації або засновника закладу. «Нова українська школа» зібрала найпоширеніші вимоги до вчителів з поясненням експертів щодо їх законності.

Юрист та співзасновник ГО «Батьки SOS” Роман Бондаренко радить вчителям уважно  ознайомитися з правами та обов’язками педагогічних працівників, викладених у статті 54 Закону України “Про освіту”, а також із власними трудовим договором / контрактом та посадовою інструкцією, у яких визначається конкретний перелік посадових обов’язків.

Підпишіться на email розсилку!
Відповідно до п. 2 ст. 24 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» «Засновник або уповноважений ним орган, керівники закладів освіти та їхніх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої укладеним письмовим трудовим договором та / або посадовою інструкцією».

Пункт 5 статті 60 Закону України “Про освіту” передбачає:

“Засновник або уповноважений ним орган, керівники закладів освіти та їх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних і науково-педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої трудовим договором”.

Освітній омбудсмен  Сергій Горбачов зауважує, що будь-яка вимога адміністрації школи чи засновника має бути оформлена письмово.

Найпоширеніші вимоги до вчителів

1.    Прибирання класної кімнати, шкільного подвір’я, виполювання бур’яну, вантаження шкільних меблів, проклейки шпалер

Експерти зауважують, що в штаті будь-якого закладу освіти є прибиральники службових приміщень, до обов’язків яких належить прибирання всіх приміщень закладу в тому числі класних кімнат та території школи.

Роман Бондаренко зауважує, що якщо в школі бракує прибиральників службових приміщень, такий “дефіцит кадрів” не має компенсуватися силами дітей чи вчителів. На вимоги адміністрації чи органів управління освітою щодо прибирання слід відповідати «Де це написано?», що відразу спростує ситуацію.

2.    Збір коштів із батьків на меблі, килими в клас, підручники, придбання паперу і фарби для принтерів шкільних, ремонт техніки

Експерти зауважують, що ремонт в закладах освіти має робити його засновник. Якщо адміністрації вимагає від вчителів збирати грощі – це є кримінальним злочином. В той самий час, якщо батьки добровільно надають матеріальну допомогу, це не є злочином.

3.    Ведення відомостей

Вчитель може вести облік коштів на харчування, якщо такий обов’язок закріплено письмовим наказом по школі, що має базуватися на нормативних документах.

4.    Додаткове навантаження

Непоодинокі випадки, коли адміністрація закладу вимагає від педагога працювати понаднормово, заміняти колег тощо.

Освітній омбудсмен наголошує, що подібні прохання повинні бути офіційно оформлені відповідним наказом, що передбачає додаткову оплату за додаткову роботу.

“Якщо від учителів вимагають виконувати певну роботу без наказу, домовленостей, компенсацій, то в директорів шкіл є достатньо способів – від офіційного оформлення до надання відгулів, додаткових днів відпустки за виконану роботу в позаурочний час. Була б готовність чути одне одного й захищати свої права. Або ти мовчки виконуєш, або знаєш свої права й коректно їх захищаєш”, – радить Сергій Горбачов.

5.    Вимоги від батьків

Найпоширенішими вимогами від батьків вчителі називають спілкування в неробочий час, вихідні дні, консультування учнів у позаурочний час, проведення додаткових екскурсій, заходів, пошук загублених речей, запис домашнього завдання в щоденник 

Роман Бондаренко зауважує, що відповідно до законодавства педагогічні працівники мають дотримуватися принципів дитиноцентризму та педагогіки партнерства у відносинах з учнями та їхніми батьками, тобто знаходити шляхи до розв’язання питань з батьками.

«Співпраця з батьками буде корисною і для вчителів, бо “традиційні” шкільні проблеми (вимагання коштів, ремонти, прибирання) є спільними і для батьків, і для вчителів. Наразі батьки більш активні, ніж учителі у виявленні та розв’язанні шкільних проблем, тому з ними обов’язково треба співпрацювати, знаходити точки дотику й діяти для якнайкращого забезпечення інтересів дітей”, - наголошує експерт.

Сергій Горбачов радить в разі необхідності спілкуватися в позаурочний час, спільно з батьками вибудувати комунікацію, встановити години, коли можна телефонувати.

​​​​​​​

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Опитування
Як ви оцінюєте роботу Шкарлета С.М.
Голосувати

Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача