UA Рус

Як укріпити мотивацію дітей до навчання?

13 жовтня 2021 400 Друк
Як укріпити мотивацію дітей до навчання?

ГО «Смарт освіта» запустила подкаст «Дофамін для освіти» для всіх учасників освітнього процесу, який складатиметься з 10 тем про тренди та зміни в освіті, що висвітлюватимуть провідні фахівці.

Третій епізод присвячений мотивації до навчання. Нейрофізіолог, кандидат біологічних наук, співзасновник та керівник освітницького й дослідницького напрямів Beehiveor  Віктор Комаренко розповідає про те, як впливати на мотивацію до навчання.

Експерт зауважує, що будь-яка діяльність вимагає мотивації. Виділяють три умови, які забезпечують якісну роботу з інформацією:

  1. Отримання інформації ззовні;
  2. Запам’ятовування інформації;
  3. Самоконтроль, який змушує опрацьовувати з інформацією.

Для того, що пройти всі етапи, необхідно забезпечити достатній рівень активності мозку, стан його бадьорості. Коли рівень активації мозку низький, людина сонлива та малоефективна.

«Організація навчання вимагає відповідних знань і когнітивних зусиль тих, хто планують уроки. Наприклад, узимку на перший урок сонливі приходять майже всі – відповідно, перший урок фізкультури збадьорить учнів і підвищить їхню працездатність. А коли маємо ігровий урок перед математикою, учні можуть бути перезбудженні, вчителю доведеться знижувати рівень активності до помірного. І тут важливе вміння за рахунок дуже простих речей (наприклад, фонової музики, дихальних вправ) контролювати загальний стан активності дітей», - зауважує експерт.

Підпишіться на email розсилку!

Ще одним інструментом для активації мозку є стрес, який здатен мобілізувати або демобілізувати учнів. Стрес – це реакція на будь-яку новизну. Під час уроку слід моделювати стан помірного стресу.

«Помилка – це помірний стресорний чинник, який сприяє навчанню. Якщо ми говоримо про ступінь новизни матеріалу, це теж стресорний чинник, який можна контролювати – і відслідковувати реакцію аудиторії. Чим більше новизни, тим більше небезпеки бачить мозок. Відповідно, вчитель має помірно знизити ступінь новизни, щоби не перевести в стан комфорту, але й не довести до страху цієї новизни від перезбудження», - наголошує експерт.

Кожна людина вміє розпізнавати психоемоційний стан іншої людини через аналіз її поведінки. Вчитель одразу бачить, чи поведінка учнів адекватна до контексту уроку. Наприклад, коли дитина проявляє ознаки браку концентрації, дивиться в різні боки, займається іншими справами – це ознака, що педагог перебрав із новизною, складністю завдання. Тоді треба зробити паузу, знизити рівень активації й завдяки мікровідпочинку збалансувати процеси на уроці.

Отже, другий чинник успішного навчання – увага. Вона неможлива, коли активація мозку недостатня або зависока. По-друге, увага допомагає відфільтровувати важливу інформацію від неважливої: те, що концентрує на собі увагу, буде запам’ятовуватись.

Пам’ять – третій чинник, який забезпечує навчання. І всі вони пов’язані: без активації неможлива увага, без уваги немає запам’ятовування. Увага буває різна – мимовільна, довільна, постувага. Професійні вчителі вміють працювати з різною увагою, активуючи чи мобілізуючи почергово чи послідовно її типи.

Щоби забезпечити мотивацію до завершення справи, укріпити самоконтроль, потрібні проміжні перемоги та проміжні винагороди. Будь-яку велику навчальну тему логічно розбивати на етапи, від найпростіших до складних, щоби контролювати новизну. Тоді учень, маючи достатню мотивацію пройти перший етап, отримує навіть мінімальний позитивний результат, активується його система винагороди й мотивує зробити наступний крок

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача