Пошук по сайту

Як теорія «розбитих вікон» стосується школи? - Інна Большакова

Освіта в Україні

Блоги

Сміття на наших вулицях починається з кожного з нас...

Як виникає безлад? Чому порушення правил взаємопов'язані? Чому вчитель виховує, а не тільки навчає (як би він не хотів це відокремити)? Чому розкидане сміття і фейєрверки - це окремі деталі одного ланцюга?

Є така кримінологічна теорія «розбитих вікон» Джеймса Вілсона і Джорджа Келлінга. Вони припустили, що дрібні правопорушення - розкидане сміття, малювання на стінах, биття вікон, публічне пияцтво ведуть до більш важких. Тобто хуліганство районного масштабу збільшує рівень серйозної злочинності. Чому? Та тому, що сміття і малювання на постаментах пам'ятників як норми життя означають: 1 - повну байдужість оточуючих, 2 - нездатність влади припинити порушення правил. І таким чином людей провокують на аналогічні або навіть гірші вчинки. Оточуючі НЕ ГОВОРЯТЬ про неприпустимість подібних вчинків, у нас же тотальна толерантність і абсурдна повага. Влада НЕ РЕАГУЄ на дрібні порушення, не зважаючи, що саме вони є першим кроком до більш серйозних.

До 1994 року, коли мером Нью-Йорка став Руді Джуліані, місто був схоже на картину Ієроніма Босха. Спираючись на теорію «розбитих вікон», Джуліані спільно з комісаром нью-йоркської поліції Уїльямом Бреттоном повів активну боротьбу зі злочинністю. Вони оголосили бій дрібним правопорушенням, так що і малювання графіті, і проїзд без квитка в метро, ​​і агресивне жебрацтво, і настирливе миття вітрового скла автомобілів, що зупинилися на червоне світло, і вимога за це плати з водіїв, стали каратися.

Що сталося? Почався різкий спад злочинності. Те ж відбулося всюди.

Отримуйте актуальні новини освіти

З метою аналізу цієї теорії Кейс Кайзер з Гронінгенского університету (Нідерланди) задався питанням: а чи не є порушення одних правил сигналом-дозволом до порушення інших? Якщо, незважаючи на що висить на паркані знак заборони, прямо під ним прикуті велосипеди, люди з підвищеною вірогідністю полізуть через пролом в паркані (знову ж ігноруючи заборонні написи); вони стануть сильнішими смітити біля стіни з графіті; а якщо на вулиці насмічено, то люди з більшою легкістю вкрадуть банкноту в п'ять євро. Ось такий серйозний - часто подвоєний - ефект дрібних правопорушень.

Ми дозволяємо собі нехтувати правилами, якщо вони вже порушені до нас, і це процес свідомий. При цьому спостерігається залежність між гучними звуками феєрверку і тенденцією смітити - цей процес уже підсвідомий.

Ми дозволяємо собі нехтувати правилами, якщо вони вже порушені до нас. Наш мозок робить висновок: порушувати правила можна.

Як це стосується школи?

1. Правила - не веселі картинки, які прикрашають стіни класів.

2. Правил мають дотримуватися всі. Учитель у першу чергу. Учтель має розуміти, що якщо у класі заборонено їсти на уроці, то заборонено ВСІМ, і йому також. Подвійні стандарти стимулюють правопорушення.

3. Учителі мають зрозуміти, що ВОНИ є прикладами ПРАВИЛЬНОЇ поведінки у класі. І якщо вони порушують правила і кричать на учнів - ЦЕ виховує, а не суперкласні виховні заходи. Пролунав дзвоник з уроку ДЛЯ ВСІХ. За правилами (шкільним розпорядком) почалася перерва. І вона має початися, не зважаючи на те, що не встигли щось на уроці. Отже, варто переглянути план уроку наступного разу.

Дзвінки на перерву, а діти сидять у класі. Який вони висновок роблять? Правила можна порушувати. Шкільний розпорядок - фількіна грамота. Або домовляйтесь з учнями в кожному окремому випадку. Хоч це також впливатиме на розуміння правил.

Дзвінок на урок, а вчителі продовжують нараду? Запізнилися на урок? Мозок: правила можна порушувати. Для нашого мозку немає пояснень важливості заходу. Мозок зчитує: правило порушене. Це дозволяється учителям. І мені можна.

4. Правил мають дотримуватися ВСІ: діти, батьки, вчителі. Має працювати відповідний механізм забезпечення їх дотримання. Але не варто перетворювати школу в казарму, а вчителів у наглядачів з нагайками. Власний приклад учителя виховує краще за каральні заходи. Система навчання учнів виконувати правила має діяти. Процес має бути спокійним і розумно організованим.

5. Пояснюйте батькам корисність правил і їх важливість для нормальної роботи школи (спокійно, увічливо, з повагою), а також демонструйте відповідну поведінку.

6. НЕ варто встановлювати "дурні" правила, абсурдність яких очевидна більшості. Приймайте правила школи на загальних зборах.

Список неповний, можна коригувати і доповнювати, змінювати, дискутувати...

На вашій вулиці сміття? Може ви також десь порушили правила?..

Щиро :)

P.S. Наукові дані з книг Роберта Сапольски.

Інна Большакова

Теги:
Читайте також:

"“Долаємо стреси разом”: онлайн-курс для батьків (як впоратись зі стресом самому і допомогти дітям)"

"На скільки встановлений прожитковий мінімум у грудні відрізнявся від фактичного?"

"Онлайн-конференція для освітян «Мирна школа»"

Коментарі {0}

Чтобы оставить свой комментарий, необходимо зарегистрироваться.

Опитування
Як ви оцінюєте роботу Шкарлета С.М.
Інші новини