П’ятий том Міжнародної програми з оцінки успішності учнів PISA – 2018 під назвою «ефективна політика – успішні школи» присвячений інформації щодо впливу шкільної політики на успішність учнів і їхній добробут.
Як інформує Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) наразі в країнах світу спостерігається збільшення інвестицій в освітню галузь, однак цього виявляється недостатньо, оскільки в державних закладах освіти не вистачає педагогів. Також між різними школами зберігається значна нерівність через те, що одні знаходяться в несприятливому, а інші в більш сприятливому становищі.
У п’ятому томі викладені результати дослідження, які проводиться з інтервалом один раз на три роки. Вони відображають навички більше, ніж 600 тисяч учнів віком 14-15 років в 79 країнах світу. З результатів стає відомо, наскільки шкільна політика впливає на успішність і добробут учнів, а також на створення умов для рівності у сфері освіти.
Так, в країнах, які інвестували в освіту значні кошти спостерігається вищий рівень успішності. Наприклад, Австрія, Люксембург і Норвегія інвестували понад 130 тис. доларів США на кожного учня, починаючи з дошкільної освіти і закінчуючи середньою освітою, а Румунія та Боснія і Герцеговина виділили менше, ніж 30 тис. доларів США на кожного учня.
Викликає занепокоєння нерівність між успішними і менш успішними в соціально-економічному аспекті закладами загальної середньої освіти. В деяких європейських країнах є школи, в яких спостерігається нестача кваліфікованих педагогічних працівників та брак матеріальних коштів. Це особливо характерно для Італії, Португалії, Німеччини та Швеції. Тут налічується близько 20% учнів, які хоча б один раз залишалися на другий рік, тоді як у більш успішних закладах освіти цей показник становить 5%.
На думку організації економічного співробітництва та розвитку здійснення регулярного аналізу оцінка успішності учнів на національному або регіональному рівні та впровадження інклюзивного менеджменту будуть сприяти рівності в галузі освіти.
У звіті PISA – 2018 особлива увага надана важливій ролі вчителів в освітній галузі, підкреслюється, що саме вони є найбільш вагомим ресурсом для підвищення успішності учнів та їхнього добробуту, ключовими факторами забезпечення справедливих і високоякісних систем освіти. Водночас, вони повинні мати гідні умови праці та достойну заробітну плату.
Результати дослідження показали, що європейських шкільних системах спостерігається нестача педагогів або допоміжного персоналу сфери освіти. Наприклад, в деяких державних закладах в Німеччині, Австрії, Греції, Італії та Португалії такий брак відчувають щонайменше 50% учнів, у яких знижується розвиток навичок успішного навчання.
Окремим питання у звіті є важливість професійної орієнтації та консультування з метою підвищення добробуту учнів та подолання гендерних перекосів, в процесі їхнього вибору щодо власного майбутнього навчання та працевлаштування.
ОЕСР наголошує, що в багатьох європейських школах профорієнтація і консультування не надаються. Наприклад, в Австрії, Франції Боснії і Герцеговині та Грузії від 16 до 24% учнів не отримують профорієнтаційне консультування, а в Бельгії, Італії та Хорватії це показник становить 25-30%.
Відповідно до висновків ОЕСР, Європейський комітет профспілок освіти наголошує про необхідність збільшення інвестицій в освітню галузь, що буде гарантувати створення справедливих умов праці та достойну заробітну плату для педагогічних працівників, сприяти адекватній підтримці вчителів з метою підвищення успішності та добробуту учнів.
Європейський комітет профспілок освіти зазначає, що соціально-економічне становище не повинно перешкоджати учням мати доступ до освіти, тому очікує, що Уряди європейських країн будуть примножувати свої зусилля задля забезпечення високоякісної освіти для всіх учнів без винятку.
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном