UA Рус

Як покращити читацьку компетентність учнів: поради педагогам

Як покращити читацьку компетентність учнів: поради педагогам

У 2018 році Україна брала участь у досліджені PISA-2018, яке оцінювало три компетенції: читацьку, математичну та природно-науково. У порівнянні із результатами навчальних досягнень учнів інших країн, українські школярі мали гірші показники. Наступне дослідження буде проведено у 2022 році, й буде зосереджено на математиці.

З метою покращення рівня успішності з математичних та природничо-наукових дисциплін спочатку слід вдосконалити читацьку грамотність. Як покращити знання та навички у галузі мовно-літературної освіти, порадами поділився провідний спеціаліст наукового забезпечення Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко для порталу НУШ.

Під час навчання мови та літератури головний акцент має ставитись на прищеплені до учнів любові до читання та формуванні вміння грамотно висловлювати свої думки, а не просто «зубрити» теоретичний матеріал.

Теоретичні знання безумовно важливі, але більш вагоме значення має наявність вміння використовувати їх на практиці, у реальному житті.

Слід розрізняти поняття «вправний читач» та «читацька грамотність». Важлива не кількість прочитаних творів, а рівень володіння читача певними навичками, які знадобляться під час роботи з різними текстами.

Експерт зауважує, що у 2022 році дослідження PISA буде проводитись у вигляді комп’ютерного тестування. Аби підготуватись до нього, слід якомога більше дізнатись про учнів як онлайн-читачів та сприяти розвитку вміння працювати з текстами різних динамічних форматів. Тут слід враховувати, що під час опрацювання інформації на паперовому носію, діти більш заглиблюються в деталі, а читання з екрана відбувається з меншим рівнем зосередженості та уваги до деталей.

Підпишіться на email розсилку!

Для становлення учнів як ефективних читачів у цифровому середовищі вчителі під час уроків мають використовувати методики критичного мислення, систематично задавати завдання, які передбачають роботу з різними цифровими ресурсами. З прикладами таких завдань можна ознайомитись за посиланням.

Шкільні уроки, на яких можна формувати читацьку компетентність:

  • Історія: під час вивчення предмету учні будуть опрацьовувати тексти різних форматів та жанрів, порівнювати події епох, історичні постаті, явища, факти.
  • Дисципліни мистецького спрямування: розвивати вміння працювати з інформативною частиною зображень у вигляді шрифтів, кольорових деталей тощо.
  • Математика та природничо-наукові дисципліни: вміння читати наукові тексти, які пишуться специфічною мовою та способом.

Для оцінювання читацької грамотності учнів вчителю краще застосовувати завдання у вигляді тестів: закритого типу з вибором однієї відповіді, відкритого типу з наданням кроткої відповіді, комплексне завдання з наданням розгорнутої відповіді.

Під час тестування учням необхідно пропонувати тексти:

  • з різним освітніми, життєвими, публічними чи професійними контекстами, що дозволить поглиблювати навички аналітичного та критичного мислення;
  • різних жанрів (есе, анотації, біографії, інструкції, байки, легенди, блоки тощо) та типів (розповіді, роздуми, інструкції, описи, роз’яснення тощо);
  • різних форматів (цілісні, перервані, з наявністю таблиць, діаграм, формул тощо, змішані);
  • з різних інформаційних ресурсів.

На ефективність розвитку читацької компетентності суттєвий вплив мають батьки. У сім’ях з належним середовищем, для навчання дитина показує кращі читацькі навички, ніж там, де підтримка з боку дорослих відсутня.

Поради для батьків:

  • багато говорити та читати з дітьми з їхнього раннього віку;
  • навчати дитину обирати та аргументовано відстоювати власну думку, що можна вдосконалювати через обговорення фільмів, книжок, мультфільмів, передач;
  • брати активну участь у шкільному житті дитини;
  • демонструвати любов до читання на власному прикладі;
  • під час читання слід ставити дитині запитання щодо розуміння змісту, що буде вчити її уважно та зосереджено читати тексти.
Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача