У 2018 році Україна брала участь у досліджені PISA-2018, яке оцінювало три компетенції: читацьку, математичну та природно-науково. У порівнянні із результатами навчальних досягнень учнів інших країн, українські школярі мали гірші показники. Наступне дослідження буде проведено у 2022 році, й буде зосереджено на математиці.
З метою покращення рівня успішності з математичних та природничо-наукових дисциплін спочатку слід вдосконалити читацьку грамотність. Як покращити знання та навички у галузі мовно-літературної освіти, порадами поділився провідний спеціаліст наукового забезпечення Українського центру оцінювання якості освіти Василь Терещенко для порталу НУШ.
Під час навчання мови та літератури головний акцент має ставитись на прищеплені до учнів любові до читання та формуванні вміння грамотно висловлювати свої думки, а не просто «зубрити» теоретичний матеріал.
Теоретичні знання безумовно важливі, але більш вагоме значення має наявність вміння використовувати їх на практиці, у реальному житті.
Слід розрізняти поняття «вправний читач» та «читацька грамотність». Важлива не кількість прочитаних творів, а рівень володіння читача певними навичками, які знадобляться під час роботи з різними текстами.
Експерт зауважує, що у 2022 році дослідження PISA буде проводитись у вигляді комп’ютерного тестування. Аби підготуватись до нього, слід якомога більше дізнатись про учнів як онлайн-читачів та сприяти розвитку вміння працювати з текстами різних динамічних форматів. Тут слід враховувати, що під час опрацювання інформації на паперовому носію, діти більш заглиблюються в деталі, а читання з екрана відбувається з меншим рівнем зосередженості та уваги до деталей.
Для становлення учнів як ефективних читачів у цифровому середовищі вчителі під час уроків мають використовувати методики критичного мислення, систематично задавати завдання, які передбачають роботу з різними цифровими ресурсами. З прикладами таких завдань можна ознайомитись за посиланням.
Шкільні уроки, на яких можна формувати читацьку компетентність:
Для оцінювання читацької грамотності учнів вчителю краще застосовувати завдання у вигляді тестів: закритого типу з вибором однієї відповіді, відкритого типу з наданням кроткої відповіді, комплексне завдання з наданням розгорнутої відповіді.
Під час тестування учням необхідно пропонувати тексти:
На ефективність розвитку читацької компетентності суттєвий вплив мають батьки. У сім’ях з належним середовищем, для навчання дитина показує кращі читацькі навички, ніж там, де підтримка з боку дорослих відсутня.
Поради для батьків:
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном