Дослідження PISA опублікувало звіт на тему “Чи стикаються учні з дискримінацією в школі?”
Зокрема у досліджені висвітлювалось питання, чи сповідують учителі позитивні мультикультурні погляди та чи демонструють вони високий рівень міжкультурних переконань?
Що показало дослідження?
- В Україні керівники закладів освіти повідомляють про більш позитивні мультикультурні переконання своїх учителів, ніж у середньому керівники по країнах ОЕСР.
- Серед референтних країн вищий рівень демонструють лише вчителі Білорусі, а найнижчий показник мультикультурних переконань, за свідченням керівників закладів освіти, мають учителі в Угорщині.
- Погляди та ставлення учнів щодо життя в глобалізованому світі здебільшого позитивно, але неістотно пов’язані з мультикультурними переконаннями вчителів у всіх референтних країнах.
- Переважна більшість учнів у всіх референтних країнах уважає, що їхні вчителі мало схильні до традиційних проявів дискримінації, заснованих на стереотипах та упередженнях, щодо людей з інших культурних груп.
- Водночас найчастіше учні вказували в анкетах, що більшість їхніх учителів або й майже всі мають занижені очікування щодо успішності учнів певних культурних груп: в Україні таких учнів 17 %, а найбільше серед референтних країн у Словацькій Республіці – 22 %.
- Серед референтних країн лише учні в Білорусі відчувають менше, ніж в Україні, проявів дискримінації з боку вчителів.
- Найгірший дискримінаційний клімат у школах Словацької Республіки.
- Хлопці в усіх референтних країнах стикаються з проявами дискримінації з боку вчителів частіше, ніж дівчата.
- У багатьох референтних країнах учні з низьким і середнім соціально-економічним статусом частіше повідомляють про прояви дискримінації у своєму закладі освіти з боку вчителів, ніж їхні благополучні однолітки.
- Щоправда, статистично значущою ця різниця є лише в Угорщині та Словацькій Республіці.
- У середньому по країнах ОЕСР зв’язок між індексами, що характеризують готовність учнів до життя в глобалізованому багатокультурному світі (за винятком індексу глобального мислення), та рівнем сприйняття ними дискримінації в школі є негативним.
- Цей зв’язок слабший з тими аспектами, що характеризують знання учнів, але сильніший з міжкультурними поведінковими характеристиками.
- Зі збільшенням індексу сприйняття дискримінації в школі найсуттєвіше зменшується індекс поваги до людей з інших культур.
Ознайомитись із дослідженням можна за посиланням.