UA Рус

Продовжую роздуми про вчителювання без педагогічної освіти - Ігор Лікарчук

Продовжую роздуми про вчителювання без педагогічної освіти - Ігор Лікарчук

Попередній пост я закінчив словами, що розумію технократів, які внесли до нового освітянського закону норму про те, що вчителем може працювати й той, хто не має вищої педагогічної освіти.

Так от. Працювати він зможе, але вчителем навряд чи стане. Бо вчитель, це не лише бажання та знання математики чи історії. Справжній вчитель володіє педагогічними технологіями, знаннями про дитину, її психіки, фізіології та іншим. А іще педагогічною майстерністю. Як актор - акторською.

Пишу це, й згадую численні розмови з деякими авторами цих законодавчих змін. «Я викладаю в університеті не перший рік. І не маю педагогічної освіти. Але це не заважає мені добре викладати» - казав мені особисто один із ідеологів вищезазначених змін до закону... «У країні сотні тисячі хороших математиків, комп’ютерщиків, істориків, хіміків, які б могли працювати в школах вчителями, але не мають відповідної освіти», - пише інший... «Дивіться, он приїжджають в школи волонтери без педосвіти, і в них виходить не гірше, ніж в учителів», - розмірковує третій.

Слухаючи чи читаючи подібні думки, згадую історію з доктором Пі, який не маючи відповідної освіти та практики, робив операції на головному мозку. І в нього, в деяких випадках, щось виходило. Правда, наслідки отого «виходило» були гіркими... І це в медицині, де результат роботи лікаря можна побачити достатньо швидко. В освіті швидко не побачиш нічого. Хіба-що під час теперішньої сертифікації чи інституційного аудиту: прибіг, попорпався в паперах, побесідував, пообідав - і готово... Але то не бачення і тим більше не оцінка. То є шоу, базоване на емоціях.

На жаль, у нашій країні немає ефективних методик оцінювання якості роботи окремого закладу освіти чи окремого педагога. Існуючі оцінки базуються, або на суб’єктивному сприйнятті, або на основі невалідних паперово-бюрократичних індикаторів. Тому й вірити їм не можна. І вибудувати освітні стратегію й тактику не можна.

Але, хто про це думає... Не помилюся, якщо напишу наступне. Вчитель без педагогічної освіти у сьогоднішній школі може бути:

а) недовготривалим яскравим спалахом у тому чи іншому колективі. І не більше. Професійні педагоги навряд чи його сприймуть «своїм». Хороші вчителі, хоч і не офіцери, але мають честь. І однією із її складових є професійна освіта, яка хорошому і справжньому вчителю просто не далася. І не за гроші куплена;

б) потенціальним самогубцем, який «спалиться», якщо не на першому уроці, то на десятому чи двадцятому. Особливо, якщо йому накинуть ставку чи півтори, і той же, як і вчителям із професійною освітою, обсяг виховної роботи, роботи з батьками, вивчення та впровадження перпеддосу, МАН, олімпіади, позакласну роботу, класне керівництво, методичну роботу, паперову бюрократію... Дай Бог, щоб він витримав усе це, як те витримують вчителі з професійною освітою. І тоді йому його робота до школи, буде вважатися раєм... У який він неминуче захоче повернутися;

в) посміховщем і об’єктом жорстокого булінгу із сторони учнів. Тоді навіть присутність директор чи заступника на кожному уроці не допоможуть. Не допоможе і наставник.

Тож, я добре розумію технократів. Абсолютно поділяю їхні погляди на стан українських сучасної педагогічної науки та сучасної педагогічної вищої освіти. Але й добре знаю, що справжня педагогічна наука є і може та повинна бути якісна вища педагогічна освіта. Між іншим, якісна вища педагогічна освіта - не лише чотири роки навчання в університеті.

Це і величезна профорієнтаційна робота, плекання майбутнього вчителя в школі, відповідний відбір майбутніх педагогів. Це і ставлення держави та суспільства до працюючих педагогів. Не їхнє приниження (а зневага до вищої педагогічної освіти - це також одна із складових цього приниження), а підтримка та повага. Звичайно, до такої як в Японії підтримки і поваги вчителя, нам страшенно далеко, але ж маємо хоч щось робити для того повсякчас...

А у найближчий час, якщо цей закон все-таки набуде чинності, вирішальне значення у контексті «вчитель без освіти» матиме позиція директора школи. Бо він відповідає за прийом педагогів/непедагогів на роботу. Щоправда, наша директорська команда то також проблема...

 Ігор Лікарчук

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача