Залучення до мистецької і творчої діяльності, такої як драма, танець, музика, живопис чи скульптура, може бути як частиною навчального плану, так і позакласною роботою. Методи, які включають мистецькі практики, можна використовувати у викладанні різних предметів навчальної програми
Наприклад, театральні інсценізації чи постановки – для розвитку взаємодії і усної мови перед виконанням письмового завдання. На матеріалі британського метадослідження Teaching and Learning Toolkit розглянемо, чи може вплинути художня діяльність на академічні досягнення школярів, пише НУШ
Мистецьку діяльність можна організувати у вигляді регулярних щотижневих чи щомісячних заходів – або інтенсивніших програм, таких як літні школи чи резиденції. Мистецька освіта має цінність сама собою, однак у цьому матеріалі насамперед йтиметься про позитивний вплив залученості в художню діяльність на академічну успішність, зокрема, у сфері грамотності й математики.
Наскільки такий підхід ефективний?
Загалом залучення до художньої діяльності позитивно впливає на досягнення в інших предметах, але цей вплив помірний – еквівалентний приблизно трьом додатковим місяцям навчання.
Покращення результатів навчання виявили у сферах рідної (англійської) мови, математики й природничих наук, причому для математики й читання ефект, як правило, вищий. Позитивний вплив на учнів початкової і середньої школи однаковий.
Є певні зв’язки між конкретним видом діяльності й результатом у навчанні: наприклад, існують докази впливу драми на письменницькі навички й потенційного зв’язку між музикою і просторовим мисленням.
Також зафіксовані й ширші переваги від участі в художній діяльності: покращення ставлення до навчання і загального самопочуття дітей.
Подолання освітніх втрат
Давати учням з неблагополучних родин змогу набути творчих і перформативних навичок цінно само собою, адже за інших умов у них може не бути доступу до насиченої мистецької освіти, яка б стимулювала розвиток талантів. Художню діяльність можна реалізувати в межах основної навчальної програми, позакласно, під час екскурсій – однак від таких активностей діти з малозабезпечених сімей можуть відмовитися через брак коштів.
Є свідчення про причинно-наслідковий зв’язок між мистецькою освітою, використанням мистецьких підходів і загальним освітнім рівнем школярів. Якщо мистецтво викладають задля підвищення академічних досягнень тим, кому це потрібно, школам слід ретельно відстежувати, чи дає метод бажані результати.
Поради для директорів та вчителів і вартість запровадження методу
Мистецька діяльність охоплює широке коло предметів, включаючи традиційні образотворче мистецтво, театр, танець, поезію, творче письмо. Цей підхід включає і певні стратегії навчання, які безпосередньо інтегрують елементи мистецтва, наприклад, драматичну педагогіку.
Художня діяльність для учнів може складатися з таких компонентів:
Мистецька освіта може бути організована як регулярні уроки, щомісячні заходи, позашкільні клуби, невеликі групи чи індивідуальні заняття – або охоплювати всіх школярів закладу. Художню діяльність також можна здійснювати в межах більш інтенсивних програм, таких як літні школи або резиденції.
Середня вартість мистецької освіти невисока, однак може збільшуватися залежно від виду діяльності й того, де навчається дитина. Витрати для шкіл значною мірою залежать від потреби вчителів у професійному розвитку і закупівлі матеріалів. Позашкільне навчання мистецтву, робота в невеликих групах чи індивідуальні заняття із фахівцями закономірно дорожчі.
Упровадження художньої діяльності вимагатиме невеликої кількості додаткового часу педагогічного колективу порівняно з іншими підходами, оскільки це частина основної навчальної програми. У цій діяльності також можуть бути задіяні професійні художники, сертифіковані вчителі театрального мистецтва чи музики.
Окрім часу й витрат, керівники шкіл повинні розглянути, як забезпечити потрібне підвищення кваліфікації для вчителів, щоб ефективно інтегрувати мистецьку діяльність у навчальний план (наприклад, драму, образотворче мистецтво чи музику) й оцінити вплив підходу на результати учнівства.
Метадослідження про користь мистецьких практик для навчання здійснили на основі 80 інших досліджень, однак великий відсоток їх не було належно оцінено – оцінки, які давали дослідженням організації, пов’язані із навчанням мистецтва на платній основі, можуть бути упередженими. Як і з усіма іншими методами й підходами, науковці радять у першу чергу враховувати власний педагогічний досвід і контекст освітнього середовища.
Ключові висновки
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном