UA Рус

Чи цінують педагогів у Європі?

Чи цінують педагогів у Європі?

Міжнародне дослідження з питань викладання і навчання (TALIS), яке постійно проводить Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), збирає інформацію від вчителів і директорів шкіл в країнах ОЕСР.

23 березня 2020 року ОЕСР опублікувала другу доповідь за результатами TALIS 2018 року – «Вчителі та директори шкіл як професіонали, яких цінують».

Перший том доповіді TALIS-2018 – «Вчителі та директори шкіл – особи, які навчаються протягом всього життя» (червень 2019) – говорить про те, що вчителі та директори шкіл високо мотивовані у своєму прагненні впливати на розвиток дитини.

У другому томі акцентується увага на умовах праці вчителів і директорів шкіл та їхньому стані здоров’я, пов’язаному з роботою. Також описується низка сфер, які потребують додаткових зусиль для запобігання дефіциту вчителів протягом майбутніх років.

.У доповіді наголошується, наскільки життєво необхідно залучати нових кандидатів до професії вчителя і шкільного керівника.

 Середній вік педагога 

Середній вік вчителів у країнах ОЕСР складає 44 роки, а 34% вчительського корпусу – це люди старше 50 років.

Середній вік виходу на пенсію – 64,3 роки для чоловіків і 63,7 років для жінок, і це «означає, що системи освіти повинні будуть оновити не менше третини педагогічного складу шкіл в наступні 15 років».

Організація економічного співробітництва та розвитку пропонує, щоб уряди заздалегідь планували дії, спрямовані на боротьбу з дефіцитом вчителів. 

Пропонується введення нових посад для вчителів-початківців та гнучку процедуру вступу до професії. Однак в організації також визнають, що ці кроки можуть спричинити ризик зниження професійних стандартів.

 Задоволення від роботи 

У доповіді зазначається, що отримання вчителями та директорами шкіл задоволення від своєї роботи – це складне питання, що вимагає цілісного, всеосяжного підходу до теми привабливості кар’єри у сфері освіти.

Умови праці, можливості для підвищення кваліфікації та професійного зростання, соціальний статус і професійна самостійність мають величезне значення для формування професії вчителя, яка є не тільки фінансово привабливою, але й приносить інтелектуальне задоволення. У своїй багатогранній концепції задоволення від роботи Організація економічного співробітництва та розвитку спирається на той факт, що 61% вчителів, які брали участь в опитуванні, не задоволені своїм окладом, але переважна їх більшість (90%) вказали, що «в цілому, вони задоволені своєю роботою».

 Престиж професії вчителя 

На жаль, опитування свідчать про те, що вчителі та директори шкіл часто не відчувають, що їхня праця високо цінується суспільством. 

Лише 26% вчителів і 37% директорів шкіл в країнах ОЕСР згодні з тим, що їхню професію цінують.

Вчителі-чоловіки, вчителі молодші 30 років та вчителі-початківці більш схильні вважати, що їхня професія цінується, ніж вчителі-жінки, вчителі старші 50 років і вчителі, які мають досвід роботи більше аніж 5 років.

Найменше відчувають, що їхня праця цінується суспільством, вчителі, які працюють в Словаччині (95% яких вважають, що їх цінують не дуже високо), у франкомовній громаді Бельгії (94%), Словенії (94%) і Франції (93%).

Європейські країни, де вчителі відчувають, що суспільство цінує їхню працю – це Казахстан (63% вважають, що їх цінують високо), Фінляндія (58%) та Росія (44%).

У доповіді демонструються Швеція та Естонія як позитивні приклади країн, уряди яких своїми діями підвищили престиж і привабливість вчительської професії – головним чином, завдяки підвищенню окладів вчителів.

 Умови найму 

Коли мова заходить про умови найму, більшість вчителів (82%) мають безстрокові трудові договори, 6% мають строкові трудові договори з терміном понад один рік, і 12%мають строкові трудові договори з терміном один рік і менше.

Серед європейських країн найменший шанс отримати постійну роботу мають вчителі Грузії (лише 30%), при цьому найвища частка вчителів з контрактами тривалістю один рік і менше також в Грузії (30%). Такі короткострокові договори найму також поширені в Італії (25%), Іспанії (27%) та Румунії (21%).

Загалом, 66% вчителів в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку повідомили, що вони задоволені своїми умовами зайнятості, якщо не говорити про зарплати.

 Стрес від роботи 

Водночас багато вчителів вказують на те, що їхня робота пов’язана з великим стресом. Найбільш схильні до стресу вчителі проживають в ПортугаліїАнгліїУгорщині та фламандській громаді Бельгії.

Вчителі, які мають найнижчий рівень стресу, проживають в ГрузіїКазахстаніРосії та Румунії.

Основні причини високого рівня стресу на роботі пов’язані з надмірним навантаженням: занадто багато адміністративної роботи, підготовки до уроків, занадто велика кількість занять.

 Ґендерна рівність 

У доповіді також наголошується, що ґендерна рівність залишається значною проблемою в секторі освіти. 68% всіх вчителів в країнах ОЕСР – жінки, при цьому жінки становлять лише 47% директорів шкіл.

Організація економічного співробітництва та розвитку пропонує урядам провести дослідження для порівняння привабливості (оклади та інші фактори) роботи вчителів з роботою в інших сферах, де частка зайнятих чоловіків є вищою, але де професія вимагає рівня кваліфікації, аналогічного викладацькому.

Джерело

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача