UA Рус

2022-й – рік змін мовної ситуації в країні

02 травня 2023 552 Друк
2022-й – рік змін мовної ситуації в країні

Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь презентував річний звіт про стан дотримання Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державно» у 2022 році.

В умовах воєнного стану команда мовного омбудсмена продовжувала виконання завдань, визначених Законом про мову. Зокрема взято активний курс і на посилення регіональної мовної політики, міжнародну співпрацю, оновлення чинного законодавства в умовах воєнного стану. Ініційовані пів тисячі волонтерських безоплатних мовних курсів, розмовних клубів та дистанційних платформ, десятки місцевих програм сприяння опануванню української мови, інформаційно-роз’яснювальна кампанія щодо важливості спілкування державною мовою та переходу на неї, як і переконливі соціологічні дані, засвідчили рекордні за роки Незалежності зміни у ставленні до питань мови, культури та ідентичності.

Внаслідок повномасштабного вторгнення росії українська система освіти постала перед безпрецедентними у світовій історії викликами. В цей час особливого значення набули питання національно-патріотичного виховання, формування національної та громадянської ідентичності молодого покоління, забезпечення належного застосування української мови в освітньому процесі, формування україноцентричного освітнього середовища.

За даними Державного комітету статистики України, станом на початок 2022 року 1 097 107 дошкільнят виховувалися українською мовою, що становить 98,7% від загальної кількості вихованців дошкільних закладів освіти. При цьому найменший відсоток (88%) стосується Закарпатської області, а у Вінницькій, Волинській, Донецькій, Житомирській, Івано-Франківській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Черкаській та Чернігівській областях 100% дітей виховувалися державною мовою. Це найвищі показники за всі попередні роки.

У 2022 році продовжилася тенденція щодо стрімкого збільшення частки закладів освіти та класів, де навчання відбувається виключно державною мовою, та, відповідно, частки учнів, що навчаються виключно державною мовою. Водночас відбулося кардинальне скорочення кількості закладів, класів та учнів, що вивчають російську мову.

Підпишіться на email розсилку!

Результати опитування учасників освітнього процесу щодо мовної ситуації в закладах загальної середньої освіти, яке проводилось у червні 2022 року в межах співпраці Уповноваженого та Державної служби якості освіти, показали, що 82% вчителів використовують виключно україномовні навчальні матеріали під час навчального процесу. Відсоток вчителів, які розмовляють під час уроку та на перервах виключно українською мовою, складає лише 73%, а під час перерви розмовляють тільки українською мовою лише 63% вчителів.

38-46% учнів розмовляють між собою виключно українською мовою під час уроків та на перервах, 17-19% послуговуються "суржиком", а 11- 17% – переважно російською мовою. Поза школою в колі однолітків та друзів, а також вдома спілкуються виключно українською мовою лише 36-39%, переважно українською – 24-25%, спілкуються як українською, так і російською мовами однаковою мірою 21%, а 15-17% учнів/учениць розмовляють з друзями і вдома переважно російською мовою.

Серед причин, що ускладнюють перехід на спілкування українською мовою, 31% учнів зазначили звичку спілкуватися недержавною мовою; 20% – російськомовне родинне середовище, 14% – відсутність сприятливого середовища для використання української мови, а 13% дітей вказали на недостатній рівень володіння українською мовою. Водночас 80% опитаних батьків та 73% учнів заявили про бажання покращити свій рівень володіння українською мовою. Задля цього на базі шкіл, університетів, закладів підвищення кваліфікації силами педагогів та волонтерів організовано функціонування сотень локацій, де усі охочі можуть вивчати державну мову.

Мовний омбудсмен наголошує, що після повномасштабного вторгнення російських військ на територію України помітно зросла активність і принциповість здобувачів вищої та фахової передвищої освіти у відстоюванні права на навчання державною мовою. В той самий час існує необхідність посилення інституційного контролю за забезпеченням виконання вимог законодавства щодо застосування державної мови в межах освітнього процесу та під час виконання службових обов’язків керівниками та педагогічними працівниками закладів освіти.

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Статус користувача