Позашкільна освіта сприяє повноцінному розвитку здібностей та талантів дитини, формуванню вмінь та навичок, що будуть корисними у житті дитини, при виборі майбутньої професії і напрямку діяльності.
Позашкільна освіта дозволяє дитині проводити вільний час за заняттям корисною справою, що відвертає дитину від постійного проведення часу в гаджетах, сприяє соціалізації, зменшує підліткову злочинність. В службі освітнього омбудсмена дослідили головні проблеми позашкільної освіти в Україні та запропонували нові формати роботи.
Відповідно до ЗУ «Про освіту», позашкільну освіту можна здобувати одночасно з дошкільною, шкільною, професійною (професійно-технічною), фаховою передвищою, зокрема:
в закладах:
а також у:
Заклади позашкільної освіти можуть бути державними, комунальними та приватними. Державні заклади позашкільної освіти утворюються центральними органами виконавчої влади та фінансуються за кошти державного бюджету.
Інші заклади позашкільної освіти утворюються органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, зокрема релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, іншими юридичними й фізичними особами, за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних та інших працівників. Докладна статистика у наступному розділі.
Фінансування позашкільної освіти здійснюється за кошти засновника, місцевих бюджетів, батьків, з інших джерел, не заборонених законодавством
Головні проблеми позашкільної освіти:
Нові підходи та напрями роботи позашкільної освіти
Стрімкий розвиток технологій, соціальних мереж, поява на ринку праці нових напрямків діяльності, зміна світогляду дітей та молоді, спонукають шукати нові підходи та напрями роботи позашкільної освіти.
Щоб задовольнити сучасні інтереси та потреби вихованців, учнів потрібно відкривати гуртки та секції за новими напрямами. Це, зокрема, напрями STEM-освіти, тобто у сфері комп’ютерних, технічних, природничих наук, інженерії. Наприклад, гуртки з робототехніки, конструювання дронів та управління ними, 3D-моделювання, навичок роботи зі штучним інтелектом, кібербезпеки.
В позашкільній освіті потрібно створювати гуртки, класи, де діти з ООП будуть навчатися разом з іншими дітьми, соціалізуватися, а діти без таких потреб – навчатися бути толерантними.
Як практичний формат роботи з вихованцями можна застосовувати проєктну діяльність, що сприятиме розвитку креативності, критичного мислення дітей, соціалізації, вихованню навичок колективної роботи й відповідальності.
Заклади позашкільної освіти можуть впроваджувати заходи для компенсації освітніх втрат. Це можуть бути додаткові заняття, створення спеціальних програм у закладах позашкільної освіти, щоб компенсувати втрачені знання у формі гри, подкастів, проєктів, гуртків при школі.
Якісна взаємодія закладів освіти, установ та організацій позашкільної освіти з батьками популяризує позашкільну освіту, формує довіру до закладів. Ефективними інструментами для популяризації можливостей у позашкільній освіті можуть бути інформування на сайтах закладів освіти, на сайтах засновників, у соціальних мережах закладів, реклама закладу у школах, зокрема через буклети, презентації від педагогів позашкільної освіти – представників гуртків, закладів позашкільної освіти, об’єднань тощо. Відсутність якісної комунікації перешкоджає формуванню ефективної мережі системи позашкільної освіти та залучення дітей до гуртків і секцій.
Пропозиції змін у сфері позашкільної освіти
У службі освітнього омбудсмена підтримують пропозиції, викладені у Концепції позашкільної освіти в умовах воєнного стану, зокрема:
Крім того, пропонується:
Органам центральної влади та органам місцевого самоврядування:
Органам місцевого самоврядування:
Закладам системи позашкільної освіти:
Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном