UA Рус

10 викликів для нового міністра освіти

22 квітня 2023 735 Друк
10 викликів для нового міністра освіти

Дитсадок, школа, університет, підвищення кваліфікації… Освіта супроводжує сучасну людину все життя. На жаль, у випадку України на кожному з цих етапів маємо проблеми, які потребують уваги з боку держави, передусім з боку Міністерства освіти і науки.

Візьмемо для прикладу умовного українця і прослідкуємо його шлях від народження до зрілості, пише Укрінформ.

Отже, наш українець народився. Якщо його батьки бажають працювати, дитину треба віддати в ясла. А ось і перший виклик: ясел не вистачає. Лише 17% маленьких українців мають до них доступ.

Добре, до 3 років дитиною можуть опікуватися мама й бабуся. Але ж потім потрібен дитячий садок. І не просто «камера схову», в яку можна віддати дитину на робочі години, а установа раннього розвитку.

Підпишіться на email розсилку!

Саме в дошкільному віці закладаються основи майбутньої дорослої людини. Є ще один важливий момент. На етапі дитсадка у дитини можна виявити певні проблеми й мати час на їх виправлення. В багатьох випадках вчасне лікування чи реабілітація дозволяють піти до школи вже без цих проблем. Або ж констатувати особливі освітні потреби та підготуватися до інклюзивного навчання.

А тепер чесно запитаємо: чи буде займатися раннім розвитком дитини нянечка, що працює «за мінімалку»? За статистикою, 55% вихователів отримують зарплату, якої вистачає хіба що на їжу. Ось і другий виклик.

Наступна цифра ілюструє третій виклик: 95% українських школярів, випускаючись зі школи, мають хронічні захворювання. При тому, що більшість із них ідуть у перший клас здоровими!

Причини? Непродумана шкільна програма. На більшості уроків – довге сидіння за партою, зануривши носа в книжку. На фізкультурі – гонитва за здачею нормативів замість оздоровлення.

Українські школи взагалі досить архаїчні. А як інакше, якщо 50% вчителів старші 50-и років? Це – наш четвертий виклик. Серед них є багато прогресивних педагогів, але все ж людям поважного віку важче сприймати шалений темп змін у сьогоднішньому світі. Та й «совковий» підхід до навчання скоріше зустрінемо тут, аніж у молодих фахівців.

Йдемо далі. Наш українець зустрів світанок на шкільному випускному – час замислитися про подальшу освіту.

Може, здобути професійну освіту? Та ви що! Це ви про ПТУ – «помогите тупому устроиться»? Та туди ж ідуть лише ті, кому не вистачило розуму вступити до університету! Вони тільки й роблять, що п’ють горілку й палять цигарки без фільтра.

На жаль, саме такі стереотипи панують у суспільстві щодо профтехосвіти. Тому наш п’ятий виклик, скоріше, комунікаційний. Адже факти кажуть зовсім про інше. Багато українських професійних коледжів виглядають сучасно та дають випускникам реальну спеціальність. Якою можна заробляти хоч в Україні, хоч за кордоном. Причому заробляти подекуди набагато більше, аніж заробляють люди з дипломами вишів.

Є ще суто українське явище, коли під професійну освіту відкриваються вищі навчальні заклади. Хоча навряд чи ви під час ремонту в квартирі будете запитувати у бригади робітників диплом Сантехнічного університету чи Академії слюсарів.

Якщо ж наш українець захоче отримати дійсно якісну вищу освіту, вибір у нього буде небагатим: лише 1% вітчизняних університетів входять до престижних міжнародних рейтингів. Звідси – шостий виклик: необхідність підвищення якості вищої освіти. В тому числі шляхом об’єднання зусиль різних вишів.

А може, піти в педагогічний університет? Ні. Нашого абітурієнта навряд чи це зацікавить. Молодий вчитель, навіть геніальний, не може претендувати на високу зарплату. Справа в тарифних сітках, які не дозволяють мотивувати працівників за критеріями ефективності. Натомість гарантують доплати «за вислугу років», незалежно від якості роботи. Це – сьомий виклик, і він повністю знаходиться у компетенції МОН.

Припустимо, наш українець все ж закінчив університет. В комплекті з дипломом отримуємо восьмий виклик: 50% бакалаврів не можуть працевлаштуватися. Причин багато. Серед них – неефективний розподіл бюджетних місць у вишах. З року в рік держава «замовляє» ту ж саму кількість юристів, економістів та математиків, не слідкуючи за тенденціями ринку праці.

Згадаємо й давню хворобу української вищої освіти – її теоретичний характер. Далеко не кожен випускник вишу є фахівцем, готовим застосувати свої знання на практиці. А багато з них і не думають працювати за фахом, розглядаючи диплом просто як модний аксесуар.

Сучасний світ – він про lifelong learning, безперервну освіту. Отже, нашому українцю не обійтися без освіти дорослих. Так, вгадали – тут ховається дев’ятий виклик. Україна залишається однією з небагатьох країн Європи, де освіта дорослих ще не підтримується на законодавчому рівні.

При цьому з держбюджету щорічно витрачається не менше 2 млрд грн на освіту дорослих, але половина цих коштів йде на адміністративні витрати, а не навчання безпосередньо. Конкурсних механізмів розподілу цих коштів немає, як немає і доступу до них недержавних організацій. Майже неможливо організувати освіту дорослих на рівні громад.

Розв’язати це питання покликаний закон «Про освіту дорослих», який уже прийнято у першому читанні. Важливо, щоб до другого читання він не «розгубив» свої найбільш прогресивні статті.

Ну, і десятий виклик – хоча насправді перший – звісно ж, війна. Шкільні бомбосховища, дистанційне навчання для мешканців ТОТ, ремонт зруйнованих приміщень, шкільні автобуси, збереження зв’язку з українською освітою для дітей за кордоном – перераховувати проблеми можна довго.

Відповісти на всі виклики можна лише в тісній співпраці МОН з Верховною Радою, іншими органами влади, громадськими організаціями, міжнародними партнерами. Зі свого боку я готова до такої співпраці. І щиро бажаю, щоб новому міністру все вдалося.

Юлія Гришина

Опубліковано:
Освітній портал
Редакція сайту не є автором статті, тому всі його джерела належать автору самої статті
0.0
Актуальність і новизна:
Подача і оформлення матеріалу:


Вам також може сподобатись

Показати більше

Нещодавні матеріали бібліотекки

Показати більше

Підпишіться на email розсилку!

Отримуйте тільки свіжу і цікаву інформацію про новини освіти в Україні та за кордоном

Новина додадана до збережених

Перейти до кабінету
x
x
Customer Type